Felsőgeodézia előadás

Időpont, helyszín

Hétfő 10:15–11:45 (csak bizonyos heteken), É 7.55 nagy gépterem

Tematika

A tantárgy elvégzéséhez a BSc szintű Földi és Térképi Koordináta-rendszerek tárgy és az őszi féléves Vetülettan anyagára lesz szükség. A kurzus azoknak a hallgatóknak hasznos, akik szeretnék megérteni a térinformatikában használt vonatkozási rendszerek működését.

Ajánlott irodalom: Györffy János: Térképészet és Geoinformatika II. tankönyv, hálózati jegyzet: Kerkovits tanár úr félkész jegyzete

Az itt látható tanterv csak tájékoztató jellegű, apróbb eltérések, cserék előfordulhatnak!

II. 10. Geodéziai alapfeladatok
II. 24. Illesztőpontos transzformáció
III. 10. A Burša–Wolf-transzformáció
III. 24. Térképvetületek a térinformatikában
IV. 7. Magasságmérés, földmágnesesség
IV. 28. Kozmikus geodézia

Számonkérés

Év közben a vetülettan kurzus tavaszi félévét nem teljesítő hallgató egy alkalommal kell beszámolót tartson. Az alábbi kis táblázatban föliratkozik, majd az érintett napon az órára pontosan érkezik (magyarul korábban indul, mert tuti aznap lyukad ki a négyeshatos kereke). Az óra első öt percében röviden összefoglalja az előző előadás legfontosabb pontjait. Az összefoglalóhoz ne készítsen prezentációt, de saját vázlatot használhat segítségnek, ha akar. A beszámolót követően tegyen föl legalább három olyan kérdést társainak, amelyet Ön szerint a vizsgán ebből a tananyagból még kérdezhetek, de nem fért bele az összefoglalóba! Lelkes hallgatók a minimális elváráshoz képest többször is föliratkozhatnak, ha marad mindenki másnak elég szabad hely. A beszámoló nem számít bele az év végi értékelésbe.
DátumKi számol be?
II. 24. Balogh Dóra
III. 10. Csabi
III. 24. Csabi
IV. 7. Balogh Dóra
IV. 28.

A tételhúzás előtt az I. feladat egy beugró kérdéssor megválaszolása. Aki a beugró kérdések közül akár csak egyre nem tud helyesen felelni, nem húzhat tételt, elégtelen osztályzatot kap. A beugró kérdések a következők mindenki számára:

  • Mi az a geodéziai dátum? (alappontok hálózata, rögzített koorináták, vonatkoztatási rendszer, vízszintes, magassági)
  • Miért kell megadnunk, hogy vízszintes adataink melyik dátumra vonatkoznak? (függővonal-elhajlás, koordináta-eltérés, akár 100 m nagyságrendű hiba, geoid, ellipszoid, kőzetlemez vándorlása)
  • Miért kell megadnunk, hogy magassági adataink melyik dátumra vonatkoznak? (geoidunduláció, tengerszintek, 100 ill. 1 méter nagyságrendű hiba)
  • Szabályozza-e a magyar jog a geodéziai számításokat? (földmérési és térképészeti tevékenységről szóló törvény, állami alapadat, ingatlan-nyilvántartás, EHT², VITEL)
  • Hogyan georeferál egy szkennelt térképszelvényt? (vetületi paraméterek, dátumparaméterek, illesztőpontok, Helmert-transzformáció)
A megadott varázsszavak tetszőleges sorrendjével önállóan alkotott igaz és értelmes mondato(ka)t kell megtanulnia, és kérdésemre csípőből tüzelnie. Ne aggódjon, ha egy varázsszó hirtelen nem jut eszébe! Írja körül, vagy mondjon másik azonos értelmű kifejezést! Ha valamit kifelejt, az nem bukás, ha segítő kérdésre eszébe jut.

II. feladat: Meséljen!III. feladat: Válaszoljon!
1.Koordináták síkon, gömbön és forgási ellipszoidonMilyen adatokat tartalmaz az EPSG adatbázisa?
2.Geodéziai főfeladatok, geodéziai vonal futása síkon, gömbön és forgási ellipszoidonMi az a VITEL és milyen helyzetekben lehet szüksége rá?
3.Transzformációk síkkoordináta-rendszerek közöttMi az a geoidunduláció, mekkora mértékű, hogyan mérhető és miért fontos ismerni?
4.Égi és földi derékszögű koordináta-rendszerekMilyen északi irányokat ismer, mennyire térnek el egymástól, hogy hívjuk ezeket az eltéréseket?
5.Vízszintes dátumokMikor érdemes polinomos transzformációt alkalmazni, van-e fontos eltérés a valós és komplex polinomok között?
6.DátumtranszformációkMilyen szélességeket ismer, hogyan tud egyikből másikba átszámítani?
7.Térképvetületek megadása a térinformatikábanMik a klasszikus és a szatellitageodézia módszerei között tapasztalható főbb különbségek?
8.Vonatkozási rendszerek jogi szabályozásaMiért nem pontosan merőleges az Egyenlítőre a napszinkron műholdak pályája?
9.Magassági dátumokMik a fő különbségek Helmert és a projektív transzformáció között, melyiket milyen célokra használná?
10.A Föld mágneses mezejeMire kell odafigyelni egy térkép georeferálásakor, ha Burša–Wolf-transzformációt használ?
11.Helymeghatározás csillagok és műholdak segítségévelMi az a függővonal-elhajlás, mekkora mértékű és miért olyan fontos ismerni?
12.Időmérés a geodéziábanMik a fő különbségek a Burša–Wolf-transzformáció és a korrekciós rács között?

Szóbeli vizsga menete: A hallgatók a sorrendet szabadon döntik el egymás között. A soron következő áldozat a terem előtt várakozzék, ne nekem kelljen a zsibongóból előhalászni! (Aki előtt még négy hallgató van, az bátran elszaladhat büfézni.) A tételt a hallgató sorsolja ki magának. A hallgatónak lehetősége van a kisorsolt tétel helyett új sorsolást kérni, ez sorsolásonként 5 pont levonással jár. A tételt az előző hallgató felelete alatt írásban kidolgozhatja (ehhez csak tollat hozhat magával, papírt én adok), majd kb. 10 percben adhatja elő, ezt követően kérdezek. A feleletben a feladatokat tetszőleges sorrendben teljesítheti, azokat tetszés szerint összevonhatja. A negyedik feladat a tétel egyik vetületének vagy valamelyik alapvető képletnek levezetése. A kúpvetületek konstansait nem kell a hossztartó parallelkörökből kifejezni. Legalább a levezetés lépéseit tudja felidézni! Ne akarja megúszni, sok pontot ér!

Osztályozás rendje

I. feladat (beugró): Ha nincs meg, nem vizsgázhat.

II. feladat (mese): Alapvető fogalmak, összefüggések ismertetése: 6 pont. Szabatos szóhasználat, definíciók: 4 pont. Példák az ismertetett módszerek vagy osztályozás alkalmazására: 4 pont.

III. feladat (rövid válasz): 6 pont.

Osztályozás: 7 pont és az alatt elégtelen, 9–10 pont elégséges, 12–13 pont közepes, 15–16 pont jó, 18 pont és a fölött jeles. Két osztályzat közé eső hallgató három villámkérdést kap valamelyik másik tételből, amelyből legalább két helyes válasz esetén a jobb, egyébként a rosszabb jegyet kapja.

Házirend

Az általam tartott foglalkozásokon a jellemző egyetemi foglalkozásokhoz képest jelentősen eltérő magatartási szabályok vannak életben. Kérem ezek megszívlelését! A fő szabály, hogy a foglalkozásokon mindent szabad, ha az társait nem hátráltatja a tanulásban. Néhány gyakorlati példa:

  • Az óráról bármikor ki-be lehet járni. Inkább menjen ki mosdóba, minthogy emiatt ne figyeljen a tananyagra! Fontos viszont, hogy ezzel társait ne zavarja, ne kéredzkedjen ki, laposkúszásban hagyja el a termet és érkezzen vissza! Hasonlóképpen kérem, hogy ha az órára késve érkezik (semmi baj, bárkivel előfordul), ne köszönjön, ne kérjen elnézést, laposkúszásban foglalja el helyét! Katalógusos óra esetén, ha késése kis mértékű volt, óra végén reklamálhat, hogy bekerüljön a katalógusba.
  • Táblás tantermi órán főszabályként megengedett az étel, ital fogyasztása, de hagymaszaggal, zacskócsörgetéssel, csámcsogással ne zavarja az órát! Szépen csendben, diszkréten! Gépteremben a szünetekben is tilos az étel- és italfogyasztás!
  • Szabad hiányozni (katalógusos óra esetén korlátozott mértékben), de nem hivatkozhat arra, hogy valamiről, ami az órán elhangzott, azért nem tud, mert hiányzott. Vannak évfolyamtársai, bátran tanuljanak együtt a számonkérésekre! Ez vonatkozik a házi feladatokra, beadandókra is: kizárólag a feladatok másolása számít etikátlannak, a kooperációt bátorítom.
  • Az órán bármilyen elektronikus eszköz használata (számítógép, okostelefon stb.) megengedett, de szigorúan néma üzemmódban. Bár örülök, ha órai jegyzetet nézeget rajtuk, amíg nem ad ki hangot, nem érdekel, mi van a képernyőn. Viszont ha lemarad valamiről ilyen jellegű egyéb tevékenység miatt, nem fogok semmit újra elmondani. ZH alatt a kütyüket kötelező a táskában tartani, akinek az asztalán kütyü található, annak újra kell írni a ZH-t!
  • Beszélni csak nyilvánosan szabad, az egymás közti sustorgást, beszélgetést mellőzzék! Szabad viszont az órához hangosan hozzászólni akár kézfeltartás nélkül is. Örülök, ha hozzászólása:
    • Figyelmeztetés, hogy túl gyorsan beszélek, Ön nem érti az anyagot
    • Érdeklődő, részletekbe menő kérdés
    • Olyan poén vagy rövid személyes tapasztalat, amely a tananyag memorizálását segíti