Időpont, helyszín
Kedd 8:30–10:00, É 7.87 rajzterem
Tematika
A tantárgy elvégzéséhez alapszintű analízis (pl. deriválás) ismerete szükséges. (Ajánlott a Matematika I. tantárgyat előbb elvégezni.) A kurzus azoknak a hallgatóknak hasznos, akiknek szükséges a magyarországi topográfiai térképek koordináta-rendszere mögötti matematika mélyebb megértése.
Ajánlott irodalom: Györffy János: Térképészet és Geoinformatika II. tankönyv, hálózati jegyzetek: Kerkovits tanár úr szuper jegyzete http://mercator.elte.hu/~szremko/geogebra/index.html; http://www.agt.bme.hu/staff_h/varga/Osszes/Dok3uj.htm; http://mercator.elte.hu/~gyorffy/jegyzete/jegyzBSc.html és https://www.youtube.com/watch?v=uYqI96nmDhw. Ha valaki nem emlékszik az alapvető matematikai eszközkészletre, az adott előadás előtt legyen szíves az előadáshoz írt mateking képsorokat végighallgatni!
Számonkérés
Év közben minden hallgató egy alkalommal kell beszámolót tartson. Az alábbi kis táblázatban föliratkozik, majd az érintett napon az órára pontosan érkezik (magyarul korábban indul, mert tuti aznap lyukad ki a négyeshatos kereke). Az óra első öt percében röviden összefoglalja az előző heti előadás legfontosabb pontjait. Az összefoglalóhoz ne készítsen prezentációt, de saját vázlatot használhat segítségnek, ha akar. A beszámoló során tegyen föl legalább öt olyan kérdést társainak, amelyet Ön szerint a vizsgán ebből a tananyagból még kérdezhetek, de nem fért bele az összefoglalóba! Lelkes hallgatók a minimális elváráshoz képest többször is föliratkozhatnak, ha marad mindenki másnak elég szabad hely. A beszámoló nem számít bele az év végi értékelésbe.Dátum | Ki számol be? | |
---|---|---|
IX. 16. | Pető Salamon (cr0th9) | |
IX. 23. | Nagy Gergely | |
IX. 30. | Kiss Olivér | |
X. 7. | Wittman Bence Tamás ESOFL0 | |
X. 14. | ||
X. 21. | ||
XI. 4. | ||
XI. 11. | ||
XI. 18. | ||
XI. 25. | ||
XII. 2. |
A tételhúzás előtt az I. feladat egy beugró kérdéssor megválaszolása. Aki a beugró kérdések közül akár csak egyre nem tud helyesen felelni, nem húzhat tételt, elégtelen osztályzatot kap. A beugró kérdések a következők mindenki számára:
- Mekkora a Föld sugara? (6371 km)
- Hogyan számítja ki két pont ortodróma menti távolságát a gömbön? (Szépen elszavalja a képletet, és elmeséli, melyik betű mit jelöl benne.)
- Miért fontos tudni, hogy egy adott koordináta melyik dátumra vonatkozik? (Varázsszavak: geoid, ellipszoid, a Föld alakja, különböző elhelyezés [tájékozás], 100 méter nagyságrendű eltérés)
- Mi az EOV? (Varázsszavak: valódi hengervetület, szögtartó, redukált [vagy két segédparallelkörben hossztartó], ferdetengelyű, kettős leképezés [vagy Gauss-gömb], HD72)
- Mi az UTM? (Varázsszavak: Gauss–Krüger, redukált [vagy kicsinyített], 6°-os zóna, vetületi rendszer [vagy zónánként külön leképezés], NATO, WGS84)
II. feladat: Meséljen! | III. feladat: Mutassa be a vetületet vagy eljárást! | IV. feladat: Vezesse le! | |
---|---|---|---|
1. | Koordináta-rendszerek fajtái, átszámítások, geodéziai alapfeladatok síkban | Perspektív síkvetületek | Perspektív síkvetületek általános képlete |
2. | Az alap- és a képfelület fogalma, forgásfelületek paraméterezése | Budapesti és marosvásárhelyi sztereografikus | Sztereografikus vetület |
3. | Geodéziai dátumok fontossága, átszámítási lehetőségek | Valódi hengervetületek a térinformatikában | Területtartó hengervetület |
4. | Szög- és hosszmértékegységek átváltása a vetülettanban | Az EOV előzményei és tulajdonságai | Mercator-vetület |
5. | A gömb és az ellipszoid méretét és alakját meghatározó mennyiségek | Valódi kúpvetületek alkalmazásai | Szögtartó kúpvetület |
6. | A Föld közelítése ellipszoiddal (dátumok) és gömbbel | Nemperspektív síkvetületek, UPS | Postel-vetület |
7. | Térbeli derékszögű és földrajzi koordináták közti átszámítás | Kettős leképezések haszna, alkalmazásai | A gömb paraméteres alakja |
8. | Gömbi geometria alapjai, nevezetes felületdarabok | Gömbvetületek | Gömbháromszög felszíne |
9. | Gömbháromszögekkel kapcsolatos összefüggések, a loxodróma | A fokhálózat-elforgatás elve, alkalmazásai | Loxodróma hossza, azimutja |
10. | Geodéziai alapfeladatok gömbön, az ortodróma | Gauss–Krüger-vetület | Ortodróma hossza, azimutja |
11. | Görbületi sugarak az ellipszoidon, a geodéziai vonal alakjának hatása műholdpályákra | UTM és MGRS | Meridiánív és parallelív hossza ellipszoidon |
12. | Földrajzi koordináták a gömbön és az ellipszoidon | Illesztőpontos transzformáció vetületek között | Lineáris transzformáció 3 illesztőponttal |
Szóbeli vizsga menete: A hallgatók a sorrendet szabadon döntik el egymás között. A soron következő áldozat a terem előtt várakozzék, ne nekem kelljen a zsibongóból előhalászni! (Aki előtt még négy hallgató van, az bátran elszaladhat büfézni.) A tételt a hallgató sorsolja ki magának. A hallgatónak lehetősége van a kisorsolt tétel helyett új sorsolást kérni, ez sorsolásonként 5 pont levonással jár. A tételt az előző hallgató felelete alatt írásban kidolgozhatja (ehhez csak tollat hozhat magával, papírt én adok), majd kb. 10 percben adhatja elő, ezt követően kérdezek. A feleletben a feladatokat tetszőleges sorrendben teljesítheti, azokat tetszés szerint összevonhatja. A negyedik feladat a tétel egyik vetületének vagy valamelyik alapvető képletnek levezetése. Legalább a levezetés lépéseit tudja felidézni! Ne akarja megúszni, sok pontot ér!
Osztályozás rendje
I. feladat (beugró): Ha nincs meg, nem vizsgázhat.
II. feladat (mese): Alapvető fogalmak, összefüggések ismertetése: 3 pont. Szabatos szóhasználat, definíciók: 2 pont. Példák az ismertetett módszerek vagy osztályozás alkalmazására: 2 pont.
III. feladat (vetületismertető): Bemutatandó vetületek csoportba sorolása: 2 pont. Példák a bemutatott vetület alkalmazására (ábrázolt terület, tematika, hivatalos használat valamelyik országban): 3 pont. Történelmi kontextus (pl. ki találta fel, ki és mikor használta): 2 pont.
IV. feladat (levezetés): „Tanár Úr, nekem ez nem megy”: 0 pont + nagyonmorcosleszadocensúr (nem ajánlom egy vizsgázónak sem). Ha segítséggel sikerül levezetni: a segítség mértékétől függően 3-4 pont. Ha önállóan is megy: 5 pont.
Vetületek osztályozása, alapvető fogalmak: Alapvető elvárás, hogy a vizsgázó minden vetülethez ismeri, hogy fokhálózat képe, torzulások, mértani előállíthatóság és elhelyezés szerint melyik csoportba tartozik; továbbá tudja helyesen definiálni az olyan alapvető fogalmakat, mint ortodróma vagy foktrapéz. Ha ezekben a hallgató a vizsga alatt bármikor téved, akkor: első két tévesztésért nincs retorzió, három tévesztés –3 pont, négy tévesztés –8 pont, öt tévesztés –20 pont.
Osztályozás: 7 pont és az alatt elégtelen, 9–10 pont elégséges, 12–13 pont közepes, 15–16 pont jó, 18 pont és a fölött jeles. Két osztályzat közé eső hallgató három villámkérdést kap valamelyik másik tételből, amelyből legalább két helyes válasz esetén a jobb, egyébként a rosszabb jegyet kapja.
Házirend
Az általam tartott foglalkozásokon a jellemző egyetemi foglalkozásokhoz képest jelentősen eltérő magatartási szabályok vannak életben. Kérem ezek megszívlelését! A fő szabály, hogy a foglalkozásokon mindent szabad, ha az társait nem hátráltatja a tanulásban. Néhány gyakorlati példa:
- Az óráról bármikor ki-be lehet járni. Inkább menjen ki mosdóba, minthogy emiatt ne figyeljen a tananyagra! Fontos viszont, hogy ezzel társait ne zavarja, ne kéredzkedjen ki, laposkúszásban hagyja el a termet és érkezzen vissza! Hasonlóképpen kérem, hogy ha az órára késve érkezik (semmi baj, bárkivel előfordul), ne köszönjön, ne kérjen elnézést, laposkúszásban foglalja el helyét! Katalógusos óra esetén, ha késése kis mértékű volt, óra végén reklamálhat, hogy bekerüljön a katalógusba.
- Táblás tantermi órán főszabályként megengedett az étel, ital fogyasztása, de hagymaszaggal, zacskócsörgetéssel, csámcsogással ne zavarja az órát! Szépen csendben, diszkréten! Gépteremben a szünetekben is tilos az étel- és italfogyasztás!
- Szabad hiányozni (katalógusos óra esetén korlátozott mértékben), de nem hivatkozhat arra, hogy valamiről, ami az órán elhangzott, azért nem tud, mert hiányzott. Vannak évfolyamtársai, bátran tanuljanak együtt a számonkérésekre! Ez vonatkozik a házi feladatokra, beadandókra is: kizárólag a feladatok másolása számít etikátlannak, a kooperációt bátorítom.
- Az órán bármilyen elektronikus eszköz használata (számítógép, okostelefon stb.) megengedett, de szigorúan néma üzemmódban. Bár örülök, ha órai jegyzetet nézeget rajtuk, amíg nem ad ki hangot, nem érdekel, mi van a képernyőn. Viszont ha lemarad valamiről ilyen jellegű egyéb tevékenység miatt, nem fogok semmit újra elmondani. ZH alatt a kütyüket kötelező a táskában tartani, akinek az asztalán kütyü található, annak újra kell írni a ZH-t!
- Beszélni csak nyilvánosan szabad, az egymás közti sustorgást, beszélgetést mellőzzék! Szabad viszont az órához hangosan hozzászólni akár kézfeltartás nélkül is. Örülök, ha hozzászólása:
- Figyelmeztetés, hogy túl gyorsan beszélek, Ön nem érti az anyagot
- Érdeklődő, részletekbe menő kérdés
- Olyan poén vagy rövid személyes tapasztalat, amely a tananyag memorizálását segíti