Időpont, helyszín
Hétfő 16:00–17:30, É 7.55 (nagy gépterem)
Tematika
A tantárgy teljesítéséhez SQL és python alapszintű ismerete ajánlott. A kurzus azoknak a hallgatóknak hasznos, akik szeretnének jól olvasható térképeket előállítani adatbázisok alapján.
Ajánlott irodalom: Hálózati jegyzet: http://mercator.elte.hu/~ungvarizs/ oldalon található QGIS-feladatgyűjtemény.
Segítség, nem engedelmeskedik a QGIS!
A QGIS-be ebben a félévben 22 alkalommal csapott bele a mennykő.
Az elmentett projektfájlom nem nyílik meg, üres marad a képernyő, pedig már egy hónapja ezen dolgoztam. Újra kell kezdenem a beadandómat?
A problémát a leggyakrabban az ékezetes fájlnevek okozzák. Megoldás: Át kell nevezni a fájt valami.QGZ-ről valami.ZIP-re, kicsomagolni, és a benne található valami.QGS már meg szokott nyílni adatvesztés nélkül.
Hibás rétegek kezelése ablak nyílt meg! A QGIS azzal fenyeget, hogy elveszik az összes munkám! Segítség!!!
Valamilyen fájlt átnevezett / áthelyezett, ezért a QGIS nem talál néhány réteget. Az adatok biztosan megvannak valahol. Kattintson a Tallózás gombra, és keresse ki a táblázatban megjelölt réteget. Ha nem zárja be az ablakot elhamarkodottan, akkor nem szokott adatveszés történni. Ha az ablakot már bezárta, a vektoros réteg akkor sem veszik el, de a hozzá beállított megjelenés igen. Ebben az esetben újra be kell tölteni a merevlemezről a réteget.
Meg akarok nyitni egy réteget, de a QGIS közli, hogy a fájl már létezik. Amikor leokézom, a réteg megjelenik a listában, de üres maradt a képernyő.
Ön nem a réteg megnyitása, hanem az új, üres réteg létrehozása gombra kattintott. Bár a QGIS figyelmeztette, hogy az üres fájllal a meglévő fájlt fölül akarja írni, ezt Ön tudomásul vette. Mivel a számítógép általában sem azt csinálja, amire Ön gondol, hanem amire Ön utasítja; így természetesen az üres réteggel fölülírta a meglévőt. Remélem, van valahol biztonsági mentése!
Kétvonalas utat akarok beállítani, de a QGIS állandóan úgy dönt helyettem, hogy juszt is csak egy, vastag vonalat jelenít meg.
Két hiba szokta ezt okozni. Az egyik lehetőség, hogy a vékonyabb vonal a vastagabb alatt van a szimbólum beállításainál. A kék háromszögekkel tudja elérni, hogy a vastagabb vonal ne takarja ki a vékonyabbat. Ha meggyőződött arról, hogy ez biztosan jól van beállítva, próbálja meg ki- majd visszakapcsolni a szimbólum szinteket!
Valami OGR nem tudja belementeni a rétegemet a GeoPackage-be, mindenfélével teleírja az ablakot, és az UNIQUE id-ról pampog.
Nyissa meg az attribútum táblát, kattintson a ceruzára, és törölje ki a fid nevű mezőt! Ezt követően el lehet menteni a réteget. Ha a QGIS rákérdez, az esetlegesen meglévő, azonos nevű réteget fölül kell írni.
Az ékezetes bet�k helyett krikszkraksz jelenik meg.
Jobb gomb a rétegre -> Tulajdonságok -> Forrás -> A karakterkódolás alatt próbálja ki az utf-8 és a windows-1250 kódolásokat, valamelyik az esetek túlnyomó többségében bejön.
QGIS unexpectedly ended :-( feliratú képernyő jelent meg.
A QGIS egy érzékeny lelkivilágú szoftver, érzelmei könnyen összeomlanak. Az adatvesztés elkerülése érdekében érdemes a flopilemez gombot sűrűn nyomkodni. A sima flopilemez csak a projektfájlt menti, a benne található rétegek módosításai továbbra is elveszhetnek. A ceruzás flopilemez az alsó sorban az éppen kiválasztott rétegen végzett módosításokat menti. A program az ideiglenes rétegeket sohasem menti, ha arra a későbbiekben szükség lenne, akkor jobb gomb a rétegre -> Réteg mentése másként. Ha sűrűn összeomlik a program, az gyakran lehet valamilyen bővítmény hibája, érdemes lehet letiltani őket. Nagy állományok kezeléséhez erős számítógépre van szükség, nem érdemes tableten egy globális vektoros adatbázist szerkeszteni. Tapasztalataim szerint a QGIS Linux alatt a legstabilabb; ha van a gépen Linux is, érdemes lehet azon is megpróbálni.
Nekem ne a Tanár Úr mondja meg, hogy mi a bajom, mert nekem valami egészen mást hadovál ez a szoftver. Foglalkozzon velem a Tanár Úr személyesen!
Küldjön e-mailt a címre, a tárgy mező tartalmazza a „QGIS hiba” kifejezést. Az így megjelölt üzenetekre törekszem gyorsabban válaszolni. Az üzenet tartalmazza, hogy mi a hiba (képernyőmentés segít), mit csinált, mielőtt a hiba megjelent; és ha a hiba valamelyik fájlban lehet, akkor csatolja az érintett állomány(oka)t! Több állomány küldése esetén tömörítsen ZIP-be!
Számonkérés
A félév során négy beadandó feladat és egy kiselőadás tartása alapján lehet osztályzatot szerezni. A félév során 90 pont gyűjthető össze. Elégséges osztályzat: Mind a négy beadandó külön-külön legalább 8 pontos, és az összpontszám legalább 45 pont.
Általános értékelési szempontok (10 pont / beadandó)- A térkép mellett szerepel cím, kolofon, jelmagyarázat. A kolofon tartalmazza a nevet, a készítés helyét és idejét, a 2. beadandóban a tematikus adatok forrását is: 1 pont
- A térkép mellett szerepel mértékléc és méretarány, a méretarány kerek szám: 1 pont
- A helyesírás a jelmagyarázatban kifogástalan, a jelek magyarázó feliratai értelmesek és nagybetűvel kezdődnek. A jelek logikus sorrendben követik egymást, magától értetődő jelek (pl. a Balaton kék folt) nem szerepelnek: 1,5 pont
- Rétegek sorrendje úgy beállítva, hogy ne takarják ki egymást indokolatlan mértékben. Jó példa (alulról fölfelé): felületek, vizek, utak, vasút, pontszerű jelek. 1 pont
- Színhasználat. Vizek kékkel, lilával vagy világosszürkével. Felületi vizek kitöltése világosabb, de kontúrvonaluk színe megegyezik a vonalas vizek színével. Utak fontossági sorrend szerint egyre előugróbb (mellékutak fehér, főutak sárga-narancs-vörös) színnel kitöltve, vasút sötétszürke vagy fekete, határok vörös, lila, kék vagy zöld (de semmiképp se a vízzel egyező szín), nevek feketével (ha fekete vonalat keresztez, pufferzóna kötelező, víznevek lehetnek a víz jelével azonos színűek), települések világosszürke (3. beadandóban szürke csak gazdasági területen használható), barack vagy halvány rózsaszín, háttértematika (különösen a felületek) visszafogott, pasztell színekkel, céltematika erőteljes színekkel. A 3. beadandóban a növényzettel borított felületek a zöld árnyalataival (gyümölcsös, szőlő, kert sárga is lehet), kivéve a szántók fehérrel vagy krémszínnel, szintvonalak és megírásuk barna vagy narancs színnel: 2 pont
- Térképszerű jelek: A jelek, ha nem absztrakt jelenségeket ábrázolnak, emlékeztessenek az ábrázolt objektumra! Kétvonalas utak (szimbólum szintek!), létrás vagy fogazott vasútvonalak; háromvonalas autópályák. Nagy területet kifedő tematika legyen áttetsző vagy sraffozott, ha alatta értékes térképi tartalom lehet: 2,5 pont
- Nem cirádás betűtípusok, településnevek kondenz betűtípussal (kivéve a 3. beadandót), 5 és 15 pont közötti betűméret, nagy (> 8 pont) betűméret csak indokolt esetben, víznevek dőlttel: 1 pont
- A QGIS-projekt nem nyílik meg, valamilyen állomány hiányzik: ha a beadandóból így is van értékelhető rész, annak értékéből legfeljebb 5 pont levonás. A pontlevonás megelőzése érdekében javaslom, hogy beadás előtt ellenőrizze a beadni kívánt projektet évfolyamtársa számítógépén és / vagy használja a QConsolidate bővítményt! Nem jár pontlevonás azért, ha a QGIS a GeoPackage állományból nem tudja automatikusan betölteni a raszteres rétegeket (ismert hiba), ha az adatbázis amúgy hiánytalanul tartalmazza az összes raszteres réteget is.
- Ékezetes fájlnevek használata: –0,5 pont / fájl, de legfeljebb 2 pont / beadandó levonás. (A rétegek nevében lehet ékezet, csak a réteget tartalmazó fájl nevében nem.)
- Késett beadás: –0,5 pont / nap / beadandó + morcosleszatanítóbácsi (Utóbbi kétes jegynél nem jön jól!) A késést a szerdai csoportnak is a csütörtöki határidőtől számítom.
- A beadandókat ZIP fájlba kérem tömöríteni. A ZIP-fájl tartalma: QGZ, nyomtatásra alkalmas PDF és valamennyi réteg vagy GPKG-ben vagy shapefile / geoTIFF-állományokban. A beadandót Canvas-ba kell feltölteni.
- Válasszon egy vármegyét a gyakorlati órán!
- Az O:\kerkovits\gisdata\ könyvtárban található vektoros adatbázisból készítsen szigettérképet! Vágja le a vármegye területére a következő adatokat: településkarikák, belterülethatár, külterülethatár, utak, vasutak, vízrajz: 2 pont
- A Duna, a Tisza, a Dráva, a Balaton és a Fertő esetében ne pontosan a vármegyehatárral vágjon, mert az ronda, ha a vízfelületnek csak a fele látszik: 1 pont
- A főutak és a településkarikák réteg megjelenése legyen kategorizált (utóbbi lélekszám alapján)! 2 pont
- Írja meg a településneveket és a folyók, nagyobb tavak neveit! 1 pont
- Önt új futballstadion építésével bízták meg a megyében. Jelölje be a térképen, hogy hol talál alkalmas területet! A felület mögött látszódjon a háttértérkép (pl. áttetszőség)! 4 pont
- A stadion nem lehet belterület 1 km-es körzetében, mert a szurkolók zavarnák a lakosok nyugalmát.
- A stadiont nem vághatja ketté meglévő vasútvonal (10 m puffer mindkét oldalon).
- A stadion a hozzá legközelebb eső várostól vagy vármegyei jogú várostól legfeljebb 15 km-re eshet, különben a kutya sem fog kijárni a meccsekre.
- A stadion a legközelebbi burkolt úttól legfeljebb 1,5 km távolságra eshet, hogy ne kerüljön sokba a bekötőút! Autópályához nem lehet bekötőutat építeni, így az autópályákat a számítás során figyelmen kívül kell hagyni!
- A stadion építéséhez legalább 200 ha egybefüggő felvonulási terület kell. Az ettől kisebb területek nem jöhetnek számításba.
- Készítsen jó megjelenésű térképet az általános értékelési szempontok szerint! 10 pont
- Ön a KSH kördiagaram-szakreferenseként dolgozik. Induljon ki az előző beadandó háttértérképéből!
- A legutóbbi népszámlálás adataiból válassza a Terület alatt a Település, járás, vármegye, régió nevűt, és a találatokban található adaféleségekből válasszon egy olyat, amelynek adatai alkalmasak kördiagram-térkép készítésére! Szűrje le az adatokat vármegyéjére, és töltse le Excel-be! 1 pont
- Ha az adatsorban sok (>6) oszlop van, vonja össze a kategóriákat értelmes csoportokba! 1 pont
- Alakítsa a táblázatot a QGIS által emészthető (CSV) formára! Ügyeljen arra, hogy a számjegyek között ne legyen szóköz, a 0 érték 0 legyen és ne vonalka vagy üres cella! 3 pont
- Hívja be a táblázatot QGIS-be, és kapcsolja össze a településkarikákkal! 1 pont
- Készítsen kördiagramokat, a diagaramok mérete az értékek összege szerint változzon! A településkarikák ne látsszanak, és a diagramok mérete sehol ne legyen olvashatatlanul kicsi! 3 pont
- A településnevek elhelyezésénél engedjen a QGIS-nek némi (~2,5 mm) szabadságot, hogy a diagramok mellett meg tudja írni! 1 pont
- Készítsen jó megjelenésű térképet az általános értékelési szempontok szerint! 10 pont
- Az ön részere kiosztott EOTR-szelvényen válasszon egy 2×1 km-es területet, melyen a beépített terület aránya 30 és 90 % közé esik!
- Georeferája a szelvényt! Ügyeljen arra, hogy a QGIS a koordinátákat méterben kéri! Ne a kereten kívüli őrvonalakat használja! 2 pont
- Digitalizálja a térképet, majd a PDF-export előtt kapcsolja ki a raszteres réteg láthatóságát!
- Növényzeti és épített fedettség – hézag- és átfedésmentes felületekkel (snapping!). A felületekhez leíró adatot kell rendelni, típus: erdő, rét, szántó, legelő, szőlő, ipari terület stb. és fafaj: tölgy, barack, fenyő stb. A megjelenés legyen kategorizált! 2 pont
- Úthálózat egymáshoz pontosan csatlakozó módon (snapping!), kategorizálva a burkolat anyaga és/vagy jogi besorolás alapján (pl. gyorsforgalmi út, főút, utca, egyéb burkolt út, javított talajút, szekérút, ösvény) 2 pont
- Magassági adatok: magassági pontok magassággal (ha van név is) és szintvonalak magassággal (alföldön minden szintvonal, buckás vidéken kerek egész méterek, dombságban 2 méterenként, hegységben 5 méterenként) 3 pont
- Vonalas és felületi vízrajzi elemek (attribútum adat, ha ismert a neve) 1 pont
- Készítsen jó megjelenésű térképet az általános értékelési szempontok szerint! 10 pont
Válasszon egyet az alábbi listából a gyakorlati órán, és ismertesse legalább öt oldalban! Ugyanazt a feladatot két hallgató nem választhatja, kivéve, ha ezt külön jelzem. Az utolsó órán kb. 5 percben mindenkinek kötelező ismertetni az elkészített feladatot!
A cél az egyes eszközök alapszintű megértése és megismerése. Leírását illusztrálja képekkel, ahol lehetséges, illetve szükséges. A hangsúlyt fektesse arra, hogy az eszköz hogyan használható fel térinformatikai célokra. Mutasson be egy saját példát is! Egyéb specifikus kritériumok az egyes tételeknél. Ügyeljen a helyesírásra és a magyaros fogalmazásra.
Tehát nem csak arra vagyok kíváncsi, mit tud kiolvasni a dokumentációból, illetve más felhasználók példáiból, hanem arra, hogy egy saját probléma megoldására hogyan használja fel. Értékelje röviden, hogy az eszköz mennyire alkalmas az adott feladatra, illetve milyen kiegészítő eszközök szükségesek, mi mással váltható ki, helyettesíthető.
- Python Shapely modul vektoros adatok kezelése. Mutassa be a modult. Melyek a legfontosabb adattípusok, amiket kezelni tud? Fájlexport, fájlimport, vektoros elemzési műveletek. Az egyes függvények bemutatásához használjon mintaadatokat!
- KML. Animációk készítése KML-ben. Timespan, és gxTrack-re egy-egy példa készítése. gxTrack: szabadon választott útvonal bejárása. TimeSpan: 3D-s animáció készítése.
- Interaktív térkép Leafletben Mutassa be röviden a Leafletet, (legfőbb jellemzők, előnyök, hátrányok, térképszolgáltatások). Készítsen interaktív térképet. Pl. kattintásra vagy egérmozgásra (mouseover) megjelennek további attribútum adatok. Jelmagyarázat is jelenjen meg. Legalább kétféle térkép megjelenítése, a tematika váltogatható.
- Ismertesse az összes geokódolási és inverz geokódolási lehetőségeket Leafletben. Mutassa be az egyes plugineket, és hajtson végre egy-egy mintageokódolást mindegyikkel!
- D3 JS integrálása OpenLayers keretrendszerbe. Mutassa be, hogy az egyes vektoros rétegeket hogyan hívna be OpenLayers keretrendszerbe, hogy közben a kiindulási adatokhoz a D3 JS függvénykönyvtárat is használja. Legyenek az egyik rétegen kiolvasható attribútum adatok, amelyek az elemre való kattintásra megjelennek. Rétegstílusok egyezzenek meg a kiindulási rétegével.
- Adat vizualizáció OpenLayers3 alapokon. Dolgozza ki, hogyan jeleníthet meg diagramokat OpenLayers3 keretrendszerben. Ismertesse! Bármilyen eszközt / programot használhat segítségként. Eredményként egy saját tematikus térképet várok, amelynek háttértérképe is saját! (Felhasználhatók a beadandók.)
- GeoJSON2TopoJSON QGIS modul. Készítsen egy olyan QGIS modult, amely egy behívott GeoJSON vagy Shapefile formátumú réteget TopoJSON formátumba konvertál!
- TopoJSON2GeoJSON QGIS modul. Készítsen egy olyan modult, amellyel beolvasható egy TopoJSON réteg QGIS-be. A modul működése: kiválasztja a számítógépéről a TopoJSON fájlt, azt átkonvertálja GeoJSON-be, amit a konverzió után automatikusan beolvas a QGIS.
- Mapbox Studio. Mutassa be a Mapbox Studio lehetőségeit, készítsen egyedi megjelenésű térképes alkalmazást valamelyik API segítségével!
- QGIS modulok. Saját modul készítése: Mutassa be, hogy a QGIS-ben hogyan készítene egy saját modult. Készítsen is. A modul célját egyeztesse velem! Több hallgató is választhatja, kooperációban is készíthető az alul jelzett feltételek szerint.
- Online pontfelhő nézegető alkalmazások. (Min. 5 db) Gyűjtse össze és ismertesse röviden a weben elérhető pontfelhő megjelenítő szolgáltatásokat. Térjen ki az előnyeikre, hátrányaikra, korlátaikra (pl. adatmennyiség korlát, fizetős stb.). Mutasson mindegyiknél egy-egy saját példát! (Pontfelhőt tudok adni, de időben kérjen!)
- SAGA GIS szoftver ismertetése. Mutassa be a SAGA GIS szoftvert. Foglalja össze, hogy mire alkalmas a szoftver! Mutasson be néhány példát a domborzatmodellek feldolgozásáról (min. 5 db).
- Diagrammódszer bemutatása térképeken a C3 JS (és D3 JS) függvénykönyvtár segítségével. Készítsen olyan webtérképeket, amelyen különféle diagramok (min. 3 térkép=3 diagramtípus) találhatók, a diagramokat a C3 JS függvénykönyvtár segítségével jelenítse meg. Legyen a térképnek jelmagyarázata, és az egyik térképi rétegre kattintva jelenjenek a meg az elem attribútumai.
- Google Data Studio. Mutassa be a Data Studio alkalmazást, készítsen legalább kétféle térképes példát!
- GrassGIS vektoros modulok ismertetése. Mutassa be röviden a szoftvert! Hogyan nyitunk meg vektoros adatokat a Grassban? Ismertessen vektoros adatok feldolgozásához használható modulokat, különös tekintettel azokra, amelyek eltérnek a QGIS-ben megismertektől.
- Saját, szabadon választott térinformatikai vagy webkartográfiai ötlet megvalósítása. Több hallgató is választhatja, kooperációban is készíthető az alul jelzett feltételek szerint. Oktatói jóváhagyás szükséges, ezért egyeztessünk!
Beadandó a dokumentáció PDF formátumban. Valamint ha készült mintaalkalmazás, akkor maga az alkalmazás (lehetnek a fájlok vagy egy link, ha weben érhető el). Egyes feladatoknál kérhetek személyes bemutatást is. Nagyobb méretű projektek esetén, ha a feladat nagysága indokolja, a beadandó készülhet több hallgató közös munkájaként. Kooperációban készült munka esetén annyi dokumentáció készüljön, ahány hallgató dolgozott az adott projekten; mindenki a maga nevében adja le saját munkáját! A dokumentációk nem lehetnek egymás másolatai, minden hallgató egyértelműen emelje ki, hogy a közös munkából mi volt az ő saját hozzájárulása.
Hiányzások
Legfeljebb három hiányzásnak nincs következménye. Négy hiányzásnál gyakorlati jegy nem adható.