Vetülettan előadás [tavaszi félév]

Időpont, helyszín

Kedd 8:30–10:00, É 7.86 szeminárium

Tematika

A tantárgy elvégzéséhez az őszi félév anyagára lesz szükség. A kurzus azoknak a hallgatóknak hasznos, akik szeretnék megérteni a képzetes vetületek matematikáját.

Ajánlott irodalom: Györffy János: Térképészet és Geoinformatika II. tankönyv, hálózati jegyzetek: Kerkovits tanár úr szuper jegyzete http://mercator.elte.hu/~gyorffy/jegyzete/MScVettan2/MScVet2.html és https://www.youtube.com/watch?v=u5wdqp_Sv2Y

Az itt látható tanterv csak tájékoztató jellegű, apróbb eltérések, cserék előfordulhatnak!

II. 11. Eltérések a valódi és képzetes vetületek között
II. 18. Globuláris vetületek. Apianus I.; II., Ortelius. Egyszerű képzetes hengervetületek: Mercator–Sanson, Loximutális
II. 25. Keverékvetületek: Eckert III.; V. Módosított szélesség: Mollweide; Eckert IV.; VI.
III. 4. Wagner transzformáció: Kavrajszkij VI., Wagner IV. Osztott és összetett vetületek: Goode, Érdi-Krausz
III. 11. Konvencionális képzetes hengervetületek: Kavrajszkij VII., Ginzburg VIII., Baranyi II.; IV., Robinson
III. 18. Igazi képzetes kúpvetületek: Bonne, Werner.
III. 25. Polikónikus vetületek: Közönséges amerikai, War Office, területtartó. Ellipszoid alapfelületű polikónikus vetületek
IV. 1. Pszeudopolikónikus vetületek: Lagrange, van der Grinten I., Ginzburg IV.–VI. Képzetes síkvetületek: Ginzburg II., Kerkovits-féle poliazimutális
IV. 8. Transzverzális síkvetületek transzformálása: Aitoff, Hammer, Winkel III., Wagner VII.; IX.
IV. 15. Szögtartó vetületek, mint komplex függvények. Lee érdekes szögtartó vetületei. Retroazimutális vetületek. Raisz kettős leképezései
IV. 29. Poliéder vetületek: a III. katonai felmérés, Cahill, Fuller vetületei. Torzulások csökkentése szakadásokkal. Ismeretlen vetületű térkép vetületének meghatározása
V. 6. A vetületválasztás szempontjai. Torzulások csökkentése numerikus módszerekkel
V. 13. Esetlegesen elmaradt óra pótlása. Ha nem maradt el óra, ezen a héten nincs előadás.

Számonkérés

Év közben minden hallgató két alkalommal kell beszámolót tartson. Az alábbi kis táblázatban föliratkozik, majd az érintett napon az órára pontosan érkezik (magyarul korábban indul, mert tuti aznap lyukad ki a négyeshatos kereke). Az óra első öt percében röviden összefoglalja az előző heti előadás legfontosabb pontjait. Az összefoglalóhoz ne készítsen prezentációt, de saját vázlatot használhat segítségnek, ha akar. A beszámolót követően tegyen föl legalább három olyan kérdést társainak, amelyet Ön szerint a vizsgán ebből a tananyagból még kérdezhetek, de nem fért bele az összefoglalóba! Lelkes hallgatók a minimális elváráshoz képest többször is föliratkozhatnak, ha marad mindenki másnak elég szabad hely. A beszámoló nem számít bele az év végi értékelésbe.
DátumKi számol be?
II. 18. Falus Barnabás
II. 25. Bori
III. 4. Laci
III. 11. Dorka
III. 18. Barnus
III. 25.
IV. 1. Bori
IV. 8. Dorka
IV. 15.
IV. 29.
V. 6.

A vizsgázás feltétele egy beugró feladat elkészítése: A tanszéki térképtárban beszkennel veszteségmentes tömörítéssel öt darab legalább 15 000 km (közel félgömb vagy annál nagyobb) kiterjedésű térképet. A térképek legalább három különböző atlaszból származzanak! A térképek között legalább egy olyan kell legyen, amelyiknek a vetülete Ön szerint nem megfelelő (pl. ehhez a tematikához nem szerencsés vagy botrányosan torz). A képeket töltse föl a K:\kerkovits\vettan2\VEZETÉKNÉV\ könyvtárba, és egy txt állományban minden térképre írja le, hogy Ön szerint mi a vetülete, egyetért-e a vetületválasztással és miért? (Kb. 10-30 szó / térkép.) Ha nem ért egyet, javasoljon másik vetületet!

A tantárgy szóbeli vizsgával zárul. A vizsgán négy feladatot kap. Az első feladat egy rövid beszélgetés a beugróról. Ezt követi a tételhúzás és a fölkészülés.

II. feladat: Meséljen!III. feladat: Mutassa be a vetületet!IV. feladat: Vezesse le a vetület egyenleteit!
1.Képzetes vetületek csoportosításaTranszverzális síkvetületekből képzett vetületekWinkel III. vetülete
2.Ismeretlen vetületű térkép vetületének meghatározásaPszeudopolikónikus vetületekLagrange vetülete
3.Torzulások csökkentése torzultsági kritériumokkalOrtogonális és területtartó polikónikus vetületekWar Office vetület (gömb)
4.Torzulások csökkentése rajzzal (Baranyi, Robinson, Flex Projector stb.)Amerikai polikónikus vetületAmerikai polikónikus vetület (gömb)
5.Szögtartó vetületek, mint komplex függvényekIgazi képzetes kúpvetületekBonne vetülete (gömb)
6.Torzulások csökkentése fokhálózat-elforgatással (7 elhelyezés)Elforgatott fokhálózatú képzetes vetületekHammer vetülete (normális elhelyezés)
7.Különleges torzulási igények (pl. retroazimutális, loximutális)Képzetes síkvetületekLoximutális vetület
8.Képzetes és valódi vetületek összehasonlítása (kinézet, torzulások)KeverékvetületekEckert V. vetülete
9.Vetületválasztás szempontjaiWagner vetületei, Kavrajszkij VII. vetületeKavrajszkij VI. vetülete
10.Torzulások vizuális csökkentése görbült felületekkelMódosított szélességgel előállított területtartó vetületekMollweide vetülete
11.Torzulások csökkentése szakadásokkal vagy poliéderekkelGlobuláris vetületekApianus II. vetülete
12.Lichtenstern-vetület és közelítéseGoode és Érdi-Krausz vetületeiMercator–Sanson-vetület (gömb)

Szóbeli vizsga menete: A hallgatók a sorrendet szabadon döntik el egymás között. A soron következő áldozat a terem előtt várakozzék, ne nekem kelljen a zsibongóból előhalászni! (Aki előtt még négy hallgató van, az bátran elszaladhat büfézni.) A tételt a hallgató sorsolja ki magának. A hallgatónak lehetősége van a kisorsolt tétel helyett új sorsolást kérni, ez sorsolásonként 5 pont levonással jár. A tételt az előző hallgató felelete alatt írásban kidolgozhatja (ehhez csak tollat hozhat magával, papírt én adok), majd kb. 10 percben adhatja elő, ezt követően kérdezek. A feleletben a feladatokat tetszőleges sorrendben teljesítheti, azokat tetszés szerint összevonhatja. A negyedik feladat a tétel egyik vetületének vagy valamelyik alapvető képletnek levezetése. A kúpvetületek konstansait nem kell a hossztartó parallelkörökből kifejezni. Legalább a levezetés lépéseit tudja felidézni! Ne akarja megúszni, sok pontot ér!

Osztályozás rendje

I. feladat (beugró): A vetület helyes meghatározására térképenként 0,5 pont jár. További 0,5 pont szerezhető az érvelésért, hogy a vetület jó-e vagy sem. Ha a választott térkép nem felel meg a kiírásban foglaltaknak, de a válasz amúgy értékelhető, –0,5 pont levonás térképenként. Összesen 5 pont szerezhető.

II. feladat (mese): Alapvető fogalmak, összefüggések ismertetése: 2 pont. Szabatos szóhasználat, definíciók: 1 pont. Példák az ismertetett módszerek vagy osztályozás alkalmazására: 2 pont.

III. feladat (vetületismertető): Bemutatandó vetületek osztályba sorolása: 1 pont. Példák a bemutatott vetület helyes alkalmazására (ábrázolt terület, tematika): 2 pont. Bemutatja a vetület paramétereit (pl. két hossztartó szélesség választható), vagy jelzi, hogy a vetület nem paraméterezhető: 1 pont. Történelmi kontextus (feltaláló neve, kb. évszázad pontosággal a feltalálás ideje, volt-e valamelyik országban hivatalos vetület): 1 pont.

IV. feladat (levezetés): „Tanár Úr, nekem ez nem megy”: 0 pont + nagyonmorcosleszadocensúr (nem ajánlom egy vizsgázónak sem). Ha segítséggel sikerül levezetni: a segítség mértékétől függően 3-4 pont. Ha önállóan is megy: 5 pont.

Vetületek osztályozása: Alapvető elvárás, hogy a vizsgázó minden vetülethez ismeri, hogy fokhálózat képe, torzulások, mértani előállíthatóság és elhelyezés szerint melyik csoportba tartozik. Ha ebben a hallgató a vizsga alatt bármikor téved, vagy a beugró feladatban tévedés található, akkor: első két tévesztésért nincs retorzió, három tévesztés –3 pont, négy tévesztés –8 pont, öt tévesztés –20 pont.

Osztályozás: 7 pont és az alatt elégtelen, 9–10 pont elégséges, 12–13 pont közepes, 15–16 pont jó, 18 pont és a fölött jeles. Két osztályzat közé eső hallgató három villámkérdést kap valamelyik másik tételből, amelyből legalább két helyes válasz esetén a jobb, egyébként a rosszabb jegyet kapja.

Házirend

Az általam tartott foglalkozásokon a jellemző egyetemi foglalkozásokhoz képest jelentősen eltérő magatartási szabályok vannak életben. Kérem ezek megszívlelését! A fő szabály, hogy a foglalkozásokon mindent szabad, ha az társait nem hátráltatja a tanulásban. Néhány gyakorlati példa:

  • Az óráról bármikor ki-be lehet járni. Inkább menjen ki mosdóba, minthogy emiatt ne figyeljen a tananyagra! Fontos viszont, hogy ezzel társait ne zavarja, ne kéredzkedjen ki, laposkúszásban hagyja el a termet és érkezzen vissza! Hasonlóképpen kérem, hogy ha az órára késve érkezik (semmi baj, bárkivel előfordul), ne köszönjön, ne kérjen elnézést, laposkúszásban foglalja el helyét! Katalógusos óra esetén, ha késése kis mértékű volt, óra végén reklamálhat, hogy bekerüljön a katalógusba.
  • Táblás tantermi órán főszabályként megengedett az étel, ital fogyasztása, de hagymaszaggal, zacskócsörgetéssel, csámcsogással ne zavarja az órát! Szépen csendben, diszkréten! Gépteremben a szünetekben is tilos az étel- és italfogyasztás!
  • Szabad hiányozni (katalógusos óra esetén korlátozott mértékben), de nem hivatkozhat arra, hogy valamiről, ami az órán elhangzott, azért nem tud, mert hiányzott. Vannak évfolyamtársai, bátran tanuljanak együtt a számonkérésekre! Ez vonatkozik a házi feladatokra, beadandókra is: kizárólag a feladatok másolása számít etikátlannak, a kooperációt bátorítom.
  • Az órán bármilyen elektronikus eszköz használata (számítógép, okostelefon stb.) megengedett, de szigorúan néma üzemmódban. Bár örülök, ha órai jegyzetet nézeget rajtuk, amíg nem ad ki hangot, nem érdekel, mi van a képernyőn. Viszont ha lemarad valamiről ilyen jellegű egyéb tevékenység miatt, nem fogok semmit újra elmondani. ZH alatt a kütyüket kötelező a táskában tartani, akinek az asztalán kütyü található, annak újra kell írni a ZH-t!
  • Beszélni csak nyilvánosan szabad, az egymás közti sustorgást, beszélgetést mellőzzék! Szabad viszont az órához hangosan hozzászólni akár kézfeltartás nélkül is. Örülök, ha hozzászólása:
    • Figyelmeztetés, hogy túl gyorsan beszélek, Ön nem érti az anyagot
    • Érdeklődő, részletekbe menő kérdés
    • Olyan poén vagy rövid személyes tapasztalat, amely a tananyag memorizálását segíti