Időpont, helyszín
Kedd 8:30–10:00, É 7.86 szeminárium
Tematika
A tantárgy elvégzéséhez az őszi félév anyagára lesz szükség. A kurzus azoknak a hallgatóknak hasznos, akik szeretnék megérteni a képzetes vetületek matematikáját.
Ajánlott irodalom: Györffy János: Térképészet és Geoinformatika II. tankönyv, hálózati jegyzetek: Kerkovits tanár úr szuper jegyzete http://mercator.elte.hu/~gyorffy/jegyzete/MScVettan2/MScVet2.html és https://www.youtube.com/watch?v=u5wdqp_Sv2Y
Számonkérés
Év közben minden hallgató két alkalommal kell beszámolót tartson. Az alábbi kis táblázatban föliratkozik, majd az érintett napon az órára pontosan érkezik (magyarul korábban indul, mert tuti aznap lyukad ki a négyeshatos kereke). Az óra első öt percében röviden összefoglalja az előző heti előadás legfontosabb pontjait. Az összefoglalóhoz ne készítsen prezentációt, de saját vázlatot használhat segítségnek, ha akar. A beszámolót követően tegyen föl legalább három olyan kérdést társainak, amelyet Ön szerint a vizsgán ebből a tananyagból még kérdezhetek, de nem fért bele az összefoglalóba! Lelkes hallgatók a minimális elváráshoz képest többször is föliratkozhatnak, ha marad mindenki másnak elég szabad hely. A beszámoló nem számít bele az év végi értékelésbe.Dátum | Ki számol be? | |
---|---|---|
II. 18. | Falus Barnabás | |
II. 25. | Bori | |
III. 4. | Laci | |
III. 11. | Dorka | |
III. 18. | Barnus | |
III. 25. | ||
IV. 1. | Bori | |
IV. 8. | Dorka | |
IV. 15. | ||
IV. 29. | ||
V. 6. |
A vizsgázás feltétele egy beugró feladat elkészítése: A tanszéki térképtárban beszkennel veszteségmentes tömörítéssel öt darab legalább 15 000 km (közel félgömb vagy annál nagyobb) kiterjedésű térképet. A térképek legalább három különböző atlaszból származzanak! A térképek között legalább egy olyan kell legyen, amelyiknek a vetülete Ön szerint nem megfelelő (pl. ehhez a tematikához nem szerencsés vagy botrányosan torz). A képeket töltse föl a K:\kerkovits\vettan2\VEZETÉKNÉV\ könyvtárba, és egy txt állományban minden térképre írja le, hogy Ön szerint mi a vetülete, egyetért-e a vetületválasztással és miért? (Kb. 10-30 szó / térkép.) Ha nem ért egyet, javasoljon másik vetületet!
A tantárgy szóbeli vizsgával zárul. A vizsgán négy feladatot kap. Az első feladat egy rövid beszélgetés a beugróról. Ezt követi a tételhúzás és a fölkészülés.
II. feladat: Meséljen! | III. feladat: Mutassa be a vetületet! | IV. feladat: Vezesse le a vetület egyenleteit! | |
---|---|---|---|
1. | Képzetes vetületek csoportosítása | Transzverzális síkvetületekből képzett vetületek | Winkel III. vetülete |
2. | Ismeretlen vetületű térkép vetületének meghatározása | Pszeudopolikónikus vetületek | Lagrange vetülete |
3. | Torzulások csökkentése torzultsági kritériumokkal | Ortogonális és területtartó polikónikus vetületek | War Office vetület (gömb) |
4. | Torzulások csökkentése rajzzal (Baranyi, Robinson, Flex Projector stb.) | Amerikai polikónikus vetület | Amerikai polikónikus vetület (gömb) |
5. | Szögtartó vetületek, mint komplex függvények | Igazi képzetes kúpvetületek | Bonne vetülete (gömb) |
6. | Torzulások csökkentése fokhálózat-elforgatással (7 elhelyezés) | Elforgatott fokhálózatú képzetes vetületek | Hammer vetülete (normális elhelyezés) |
7. | Különleges torzulási igények (pl. retroazimutális, loximutális) | Képzetes síkvetületek | Loximutális vetület |
8. | Képzetes és valódi vetületek összehasonlítása (kinézet, torzulások) | Keverékvetületek | Eckert V. vetülete |
9. | Vetületválasztás szempontjai | Wagner vetületei, Kavrajszkij VII. vetülete | Kavrajszkij VI. vetülete |
10. | Torzulások vizuális csökkentése görbült felületekkel | Módosított szélességgel előállított területtartó vetületek | Mollweide vetülete |
11. | Torzulások csökkentése szakadásokkal vagy poliéderekkel | Globuláris vetületek | Apianus II. vetülete |
12. | Lichtenstern-vetület és közelítése | Goode és Érdi-Krausz vetületei | Mercator–Sanson-vetület (gömb) |
Szóbeli vizsga menete: A hallgatók a sorrendet szabadon döntik el egymás között. A soron következő áldozat a terem előtt várakozzék, ne nekem kelljen a zsibongóból előhalászni! (Aki előtt még négy hallgató van, az bátran elszaladhat büfézni.) A tételt a hallgató sorsolja ki magának. A hallgatónak lehetősége van a kisorsolt tétel helyett új sorsolást kérni, ez sorsolásonként 5 pont levonással jár. A tételt az előző hallgató felelete alatt írásban kidolgozhatja (ehhez csak tollat hozhat magával, papírt én adok), majd kb. 10 percben adhatja elő, ezt követően kérdezek. A feleletben a feladatokat tetszőleges sorrendben teljesítheti, azokat tetszés szerint összevonhatja. A negyedik feladat a tétel egyik vetületének vagy valamelyik alapvető képletnek levezetése. A kúpvetületek konstansait nem kell a hossztartó parallelkörökből kifejezni. Legalább a levezetés lépéseit tudja felidézni! Ne akarja megúszni, sok pontot ér!
Osztályozás rendje
I. feladat (beugró): A vetület helyes meghatározására térképenként 0,5 pont jár. További 0,5 pont szerezhető az érvelésért, hogy a vetület jó-e vagy sem. Ha a választott térkép nem felel meg a kiírásban foglaltaknak, de a válasz amúgy értékelhető, –0,5 pont levonás térképenként. Összesen 5 pont szerezhető.
II. feladat (mese): Alapvető fogalmak, összefüggések ismertetése: 2 pont. Szabatos szóhasználat, definíciók: 1 pont. Példák az ismertetett módszerek vagy osztályozás alkalmazására: 2 pont.
III. feladat (vetületismertető): Bemutatandó vetületek osztályba sorolása: 1 pont. Példák a bemutatott vetület helyes alkalmazására (ábrázolt terület, tematika): 2 pont. Bemutatja a vetület paramétereit (pl. két hossztartó szélesség választható), vagy jelzi, hogy a vetület nem paraméterezhető: 1 pont. Történelmi kontextus (feltaláló neve, kb. évszázad pontosággal a feltalálás ideje, volt-e valamelyik országban hivatalos vetület): 1 pont.
IV. feladat (levezetés): „Tanár Úr, nekem ez nem megy”: 0 pont + nagyonmorcosleszadocensúr (nem ajánlom egy vizsgázónak sem). Ha segítséggel sikerül levezetni: a segítség mértékétől függően 3-4 pont. Ha önállóan is megy: 5 pont.
Vetületek osztályozása: Alapvető elvárás, hogy a vizsgázó minden vetülethez ismeri, hogy fokhálózat képe, torzulások, mértani előállíthatóság és elhelyezés szerint melyik csoportba tartozik. Ha ebben a hallgató a vizsga alatt bármikor téved, vagy a beugró feladatban tévedés található, akkor: első két tévesztésért nincs retorzió, három tévesztés –3 pont, négy tévesztés –8 pont, öt tévesztés –20 pont.
Osztályozás: 7 pont és az alatt elégtelen, 9–10 pont elégséges, 12–13 pont közepes, 15–16 pont jó, 18 pont és a fölött jeles. Két osztályzat közé eső hallgató három villámkérdést kap valamelyik másik tételből, amelyből legalább két helyes válasz esetén a jobb, egyébként a rosszabb jegyet kapja.
Házirend
Az általam tartott foglalkozásokon a jellemző egyetemi foglalkozásokhoz képest jelentősen eltérő magatartási szabályok vannak életben. Kérem ezek megszívlelését! A fő szabály, hogy a foglalkozásokon mindent szabad, ha az társait nem hátráltatja a tanulásban. Néhány gyakorlati példa:
- Az óráról bármikor ki-be lehet járni. Inkább menjen ki mosdóba, minthogy emiatt ne figyeljen a tananyagra! Fontos viszont, hogy ezzel társait ne zavarja, ne kéredzkedjen ki, laposkúszásban hagyja el a termet és érkezzen vissza! Hasonlóképpen kérem, hogy ha az órára késve érkezik (semmi baj, bárkivel előfordul), ne köszönjön, ne kérjen elnézést, laposkúszásban foglalja el helyét! Katalógusos óra esetén, ha késése kis mértékű volt, óra végén reklamálhat, hogy bekerüljön a katalógusba.
- Táblás tantermi órán főszabályként megengedett az étel, ital fogyasztása, de hagymaszaggal, zacskócsörgetéssel, csámcsogással ne zavarja az órát! Szépen csendben, diszkréten! Gépteremben a szünetekben is tilos az étel- és italfogyasztás!
- Szabad hiányozni (katalógusos óra esetén korlátozott mértékben), de nem hivatkozhat arra, hogy valamiről, ami az órán elhangzott, azért nem tud, mert hiányzott. Vannak évfolyamtársai, bátran tanuljanak együtt a számonkérésekre! Ez vonatkozik a házi feladatokra, beadandókra is: kizárólag a feladatok másolása számít etikátlannak, a kooperációt bátorítom.
- Az órán bármilyen elektronikus eszköz használata (számítógép, okostelefon stb.) megengedett, de szigorúan néma üzemmódban. Bár örülök, ha órai jegyzetet nézeget rajtuk, amíg nem ad ki hangot, nem érdekel, mi van a képernyőn. Viszont ha lemarad valamiről ilyen jellegű egyéb tevékenység miatt, nem fogok semmit újra elmondani. ZH alatt a kütyüket kötelező a táskában tartani, akinek az asztalán kütyü található, annak újra kell írni a ZH-t!
- Beszélni csak nyilvánosan szabad, az egymás közti sustorgást, beszélgetést mellőzzék! Szabad viszont az órához hangosan hozzászólni akár kézfeltartás nélkül is. Örülök, ha hozzászólása:
- Figyelmeztetés, hogy túl gyorsan beszélek, Ön nem érti az anyagot
- Érdeklődő, részletekbe menő kérdés
- Olyan poén vagy rövid személyes tapasztalat, amely a tananyag memorizálását segíti