Időpont, helyszín
Hétfő 10:10–10:55, É 7.87, rajzterem
Tematika
A tantárgy elvégzése a középiskolás matematika tananyaghoz képest csak minimálisan igényel többlet előismeretet. A kurzus azoknak a hallgatóknak hasznos, akik szeretnék megérteni a térinformatikában alkalmazott módszerek matematikai hátterét.
Ajánlott irodalom: Hálózati jegyzet: Kerkovits tanár úr félkész jegyzete
Számonkérés
Év közben minden hallgató két alkalommal kell beszámolót tartson. Az alábbi kis táblázatban föliratkozik, majd az érintett napon az órára pontosan érkezik (magyarul korábban indul, mert tuti aznap lyukad ki a négyeshatos kereke). Az óra első öt percében röviden összefoglalja az előző előadás legfontosabb pontjait. Az összefoglalóhoz ne készítsen prezentációt, de saját vázlatot használhat segítségnek, ha akar. A beszámoló során tegyen föl legalább öt olyan kérdést társainak, amelyet Ön szerint a vizsgán ebből a tananyagból még kérdezhetek, de nem fért bele az összefoglalóba! Lelkes hallgatók a minimális elváráshoz képest többször is föliratkozhatnak, ha marad mindenki másnak elég szabad hely. A beszámoló nem számít bele az év végi értékelésbe. Ha a tananyag beosztása szempontjából úgy jön ki jobban, a beszámoló a gyakorlati óra idejében is lehet!Dátum | Ki számol be? | |
---|---|---|
IX. 15. | Horváth Vilmos | |
IX. 22. | Lakos Larisza | |
IX. 29. | ||
X. 6. | Kopilovic Alexander | |
X. 13. | ||
X. 20. | ||
XI. 3. | ||
XI. 10. | ||
XI. 17. | ||
XI. 24. | ||
XII. 1. |
A tételhúzás előtt az I. feladat egy beugró kérdéssor megválaszolása. Minden kérdés egy pontot ér. Hiányos válasz esetén fél pont adható. A beugró kérdéssoron legalább 4,5 pontot kell összeszedni, különben a vizsga nem folytatódik. Felkészülési idő nincs, kérdésenként max. egy percben válaszolhat. A beugró kérdések a következők mindenki számára:
- Milyen szögfüggvényeket ismer? Hogyan definiálná ezeket?
- Mi az a lineáris egyenletrendszer, és hogyan lehet megoldani?
- Mi a legfontosabb különbség az átlag és a medián között? Mikor melyiket érdemes használni?
- Mi a legfontosabb különbség az osztályozás módszerei között?
- Milyen célokra használna konvolúciós szűrőt?
- Mi alapján választja meg raszteres adatainak felbontását?
II. feladat: Első anyagrész | III. feladat: Válaszoljon! | |
---|---|---|
1. | Trigonometrikus függvények és legfontosabb tulajdonságaik | Hisztogram |
2. | Háromszögek ismeretlen oldalainak és szögeinek számítása | Adatok csoportosítása |
3. | Műveletek vektorokkal és mátrixokkal | Statisztikai próbák |
4. | Koordináta-rendszerek fajtái | Korreláció |
5. | Vektoriális szorzat, determináns | Függvények spektruma |
6. | Lineáris egyenletrendszerek megoldása | Fourier-transzformáció alkalmazása |
7. | Trigonometria a földmérésben | Simítószűrők működése, fajtái |
8. | Lejtő paramétereinek számítása | Képek élesítésének módszerei |
9. | Valószínűségi változók és mérési skáláik | A konvolúció és a Dirac-δ fogalma, tulajdonságai |
10. | Az eloszlás fogalma, példák | A mediánszűrő tulajdonságai |
11. | Középértékek, kvantilisek | Gradiens- és Laplace-szűrők |
12. | Szórás, maximum likelihood | Mintavételi tétel |
Szóbeli vizsga menete: A hallgatók a sorrendet szabadon döntik el egymás között. A soron következő áldozat a terem előtt várakozzék, ne nekem kelljen a zsibongóból előhalászni! (Aki előtt még négy hallgató van, az bátran elszaladhat büfézni.) A tételt a hallgató sorsolja ki magának. A hallgatónak lehetősége van a kisorsolt tétel helyett új sorsolást kérni, ez sorsolásonként 5 pont levonással jár. A tételt az előző hallgató felelete alatt írásban kidolgozhatja (ehhez csak tollat hozhat magával, papírt én adok), majd kb. 10 percben adhatja elő, ezt követően kérdezek. Mindkét kérdésre 7-7 pontot kaphat.
Osztályozás rendje
7 pont és az alatt elégtelen, 9–10 pont elégséges, 12–13 pont közepes, 15–16 pont jó, 18 pont és a fölött jeles. Két osztályzat közé eső hallgató három villámkérdést kap valamelyik másik tételből, amelyből legalább két helyes válasz esetén a jobb, egyébként a rosszabb jegyet kapja.
Házirend
Az általam tartott foglalkozásokon a jellemző egyetemi foglalkozásokhoz képest jelentősen eltérő magatartási szabályok vannak életben. Kérem ezek megszívlelését! A fő szabály, hogy a foglalkozásokon mindent szabad, ha az társait nem hátráltatja a tanulásban. Néhány gyakorlati példa:
- Az óráról bármikor ki-be lehet járni. Inkább menjen ki mosdóba, minthogy emiatt ne figyeljen a tananyagra! Fontos viszont, hogy ezzel társait ne zavarja, ne kéredzkedjen ki, laposkúszásban hagyja el a termet és érkezzen vissza! Hasonlóképpen kérem, hogy ha az órára késve érkezik (semmi baj, bárkivel előfordul), ne köszönjön, ne kérjen elnézést, laposkúszásban foglalja el helyét! Katalógusos óra esetén, ha késése kis mértékű volt, óra végén reklamálhat, hogy bekerüljön a katalógusba.
- Táblás tantermi órán főszabályként megengedett az étel, ital fogyasztása, de hagymaszaggal, zacskócsörgetéssel, csámcsogással ne zavarja az órát! Szépen csendben, diszkréten! Gépteremben a szünetekben is tilos az étel- és italfogyasztás!
- Szabad hiányozni (katalógusos óra esetén korlátozott mértékben), de nem hivatkozhat arra, hogy valamiről, ami az órán elhangzott, azért nem tud, mert hiányzott. Vannak évfolyamtársai, bátran tanuljanak együtt a számonkérésekre! Ez vonatkozik a házi feladatokra, beadandókra is: kizárólag a feladatok másolása számít etikátlannak, a kooperációt bátorítom.
- Az órán bármilyen elektronikus eszköz használata (számítógép, okostelefon stb.) megengedett, de szigorúan néma üzemmódban. Bár örülök, ha órai jegyzetet nézeget rajtuk, amíg nem ad ki hangot, nem érdekel, mi van a képernyőn. Viszont ha lemarad valamiről ilyen jellegű egyéb tevékenység miatt, nem fogok semmit újra elmondani. ZH alatt a kütyüket kötelező a táskában tartani, akinek az asztalán kütyü található, annak újra kell írni a ZH-t!
- Beszélni csak nyilvánosan szabad, az egymás közti sustorgást, beszélgetést mellőzzék! Szabad viszont az órához hangosan hozzászólni akár kézfeltartás nélkül is. Örülök, ha hozzászólása:
- Figyelmeztetés, hogy túl gyorsan beszélek, Ön nem érti az anyagot
- Érdeklődő, részletekbe menő kérdés
- Olyan poén vagy rövid személyes tapasztalat, amely a tananyag memorizálását segíti